Terima kasih kerana mengunjungi laman blog saya. Di sini, saya akan kongsikan tentang vitamin untuk sihat dan cantik kepada anda semua. Semoga apa yang disampaikan di sini dapat memberi manfaat kepada anda. Terima kasih sekali lagi.

Tuesday 14 April 2015

Petua Tradisional Rawat Selsema

with 0 Comment
Credit to Google
Assalamualaikum & selamat sejahtera semua! Entri kali ni saya nak share mengenai Petua Tradisional Rawat Selsema. Maklumlah sekarang ni mudah sangat kena selsema. Tak kisahlah budak budak atau orang dewasa. Keadaan cuaca yang tak menentu menyebabkan kita mudah sakit jika sistem imun badan tak kuat. 

# Petua 1
Ambil beberapa helai daun sirih dan cuci bersih. Tumbuk atau hancurkan daun sirih untuk mendapatkan lendirnya. Sapukan lendir tersebut ke hidung dan sekitarnya. Ramuan tersebut dapat melegakan selesema dan melancarkan pernafasan.

# Petua 2
Perah sebiji limau nipis ke dalam bancuhan teh suam kosong tanpa gula. Kacau dan minum campuran tersebut.

# Petua 3
Calit sedikit kapur sirih dan dua titik minyak kayu putih pada sehiris limau nipis. Panggang di atas api hingga panas dan kemudian perah airnya. Minum air perahan ini sekali sehari.

# Petua 4
Hidu bau halia hidup yang telah dibersihkan.

# Petua 5
Ambil secawan air didihan beras. Minum ketika suam.

Suka saya nak share juga Makanan Yang Boleh Membantu Melawan Selsema

Kunyit

Kunyit boleh membantu dalam merawat jangkitan virus dan bakteria. Jika anda menambah kunyit ke dalam makanan anda, ia dapat membantu melegakan selsema.

Ikan

Ikan seperti tuna, salmon dan ikan kembung amat kaya dengan Omega-3 asid lemak, sebatian yang membantu dalam mengurangkan keradangan di dalam badan.

Tiram

Tiram sangat kaya dengan zink, mineral penting yang amat berkesan dalam memerangi selesema biasa.

Beri Biru

Beri biru mempunyai antioksidan paling aktif dalam buah-buahan segar. Ianya mengandungi tahap antosianin yang merupakan salah satu antioksidan yang paling kuat. Beri biru membantu dalam meningkatkan imuniti anda dalam menentang sejuk dan selesema.


Semoga perkongsian di atas dapat memberi manfaat kepada semua pembaca!

Rujukan:
google.com
majalah rapi April 2015

0 comments:

Post a Comment

Shareholic

Powered by Blogger.

Mengenai Saya

Mengenai Saya
Saya, Azlida Binti Abdullah adalah Pengedar Sah Shaklee Anda. ID Shaklee 929902

Whatsapp @ Sms @ Call

Whatsapp @ Sms  @ Call
Terus Hubungi Saya

Pengikhtirafan SIJIL HALAL SHAKLEE

Pengikhtirafan SIJIL HALAL SHAKLEE

Shaklee Go Online

Shaklee Go Online
Sangat mudah untuk berbisnes dgn Shaklee, Semuanya Online, Hubungi saya untuk info menjadi Ahli Shaklee

Fast Delivery

Fast Delivery
Saya adalah wakil Shaklee anda untuk penghantaran serata Malaysia. Pilihan COD di kawasan Section U5 Shah Alam, Kg Melayu Subang, Subang Perdana, Subang 2 Bestari, Bukit Subang, Denai Alam, Kota Damansara , sekitar Sungai Buloh, Ara Damansara, Bandar Utama Damansara dan Tmn Tun KL. Boleh PM saya atau email saja di kedaivitaminfatin@gmail.com juga sms/call di 012-9906728 untuk anda dapatkan suplemen semulajadi bagi PENYUSUAN BAYI, WANITA MENGANDUNG, BERPANTANG, BERDEPAN MASALAH ANAK KURANG SELERA MAKAN, ECZEMA, MASALAH KULIT, MASALAH BERAT BDN, KESUBURAN dan sebagainya.

Ingin Jana Pendapatan dengan Shaklee, Jom Sign Up dengan Saya

Ingin Jana Pendapatan dengan Shaklee, Jom Sign Up dengan Saya
Hubungi Saya Untuk Info Lanjut Bagaimana Menjadi Ahli Shaklee

PING