Terima kasih kerana mengunjungi laman blog saya. Di sini, saya akan kongsikan tentang vitamin untuk sihat dan cantik kepada anda semua. Semoga apa yang disampaikan di sini dapat memberi manfaat kepada anda. Terima kasih sekali lagi.

Sunday 5 April 2015

Cara Mudah Atasi Senggugut Di Kalangan Remaja & Wanita Dewasa

with 0 Comment
Credit to Google
Salam ceria semua.
Entri kali ini saya nak share mengenai GLA. Bagaimana GLA membantu untuk mengatasi masalah senggugut di kalangan remaja dan wanita dewasa, sempena Promosi April 2015 adalah GLA. 

Terbayang bayang sakitnya senggugut sehingga ada dikalangan kita terpaksa menahan kesakitan sehingga tidak dapat baring dengan sempurna, dek kerana terpaksa menahan sakit. Ada pula yang terpaksa mengambil pil tahan sakit seperti Postan bagi mengurangkan kesakitan. 

tak dapat saya bayangkan kesakitannya, Hanya yang mengalaminya sahaja yang mengetahui 'seksanya' sakit senggugut ini.

Senggugut

Senggugut atau istilah perubatannya dipanggil dismenorea kebiasaannya merujuk kepada kesakitan yang dialami semasa permulaan haid. Ini mungkin lebih teruk semasa dua hari pertama dan tidak semestinya akan dialami setiap kali kedatangan haid. Kesakitan yang dirasai ketika datangnya haid disebabkan oleh penguncupan dinding rahim yang amat kuat.
Proses ini bertujuan mengeluarkan ketulan darah haid yang bercampur dengan sedikit tisu daripada selaput dinding rahim (selaput endometrium). Darah ini perlu dikeluarkan melalui saluran pangkal rahim atau serviks. Kebiasaannya, saluran pangkal rahim yang dimiliki oleh seorang gadis remaja masih sempit. Oleh sebab itu ketulan darah tersebut agak susah untuk dikeluarkan.
Statistik 
Anggaran 60 hingga 75% wanita muda akan mengalami dismenorea, kebanyakan dari mereka mengalami gejala rengan sementara 25% dari mereka akan mengalami senggugut teruk yang mengganggu kehidupan mereka.
Jenis-jenis dismenorea @ senggugut
Dismenorea sekunder
Dismenorea sekunder biasanya berlaku dalam kalangan wanita dewasa di mana senggugut berlaku sebagai sebahagian dari gejala penyakit tertentu seperti radang pelvis (Pelvic Inflammatory Disease), endometriosis dan sebagainya.
Dismenorea primer
  • Dismenorea primer adalah keadaan yang biasanya dialami oleh remaja dan biasanya ia tidak berkaitan dengan penyakit tertentu.
  • Dismenorea primer biasanya dialami oleh remaja selepas 2 hingga 3 tahun selepas baligh (datang haid pertama kali) dan keadaan bertambah teruk pada usia 15 hingga 25 tahun.
Faktor-faktor yang menpengaruhi senggugut @ Dismenorea

  • Diet
    • Diet yang berlemak, rendah protein dan rendah serat boleh meninggikan risiko untuk anda mengalami senggugut. Pengambilan gula yang banyak dan alkohol serta kopi semasa haid boleh mengakibatkan dismenorea
  • Dismenorea berlaku disebabkan oleh ketidakseimbangan bahan kimia (prostaglandin) yang menyebabkan otot rahim dan saluran darah rehat (relaks) dan mengecut
  • Keadaan persekitaran
  • Wanita yang merokok
    • Wanita yang merokok lebih berisiko untuk mengalami dismenorea berbanding yang tidak merokok
  • Rehat yang tidak mencukupi
  • Tekanan tinggi di tempat kerja serta sekolah boleh mengganggu keseimbangan bahan kimia di dalam badan anda dan seterusnya mengakibatkan dismenorea
Tips mengurangkan kesakitan semasa haid
  • Teknik Botol Ajaib ( botol panas ) Teknik ini sangat popular di kalangan wanita. Cukup dengan meletakkan botol berisi air panas atau pad panas / hangat pada bahagian perut untuk mengurangkan rasa kejang dibahagian perut.
credit to google
  • Urutan Berbaringlah dengan posisi kaki sedikit lebih tinggi (anda boleh meninggikannnya dengan bantal). Selepas itu, urut bahagian perut / abdomen secara perlahan.
credit to google
  • Sukan/Riadah Ringan Jangan percaya dengan mitos bahawa wanita yang sedang haid tidak boleh bersenam. Sukan ringan seperti bersenam, berjalan kaki mahupun berbasikal boleh membantu memperlancarkan aliran darah pada otot sekitar rahim. Kesannya, rasa ngilu pun akan berkurang. Jadi usah rasa ragu-ragu untuk bersenam sebelum dan ketika masa datang bulan ya.
  •  Ubat tradisionalJika cara diatas masih belum membantu mengurangkan rasa sakit perut anda, mungkin anda boleh cuba menggunakan ramuan nenek moyang untuk mengatasi masalah kesakitan haid. Tumbuhan berubat seperti daun dewa, mawar, siantan / soka, daun hia / baru cina, teki dan temu lawak, dipercayai mempunyai banyak khasiat. Diantaranya, mempunyai kesan analgetik (meredakan rasa sakit), melancarkan peredaran darah serta mencairkan bekuan darah.
    credit to google
  • Kunjungi DoktorRangkaian tips diatas adalah cara untuk mengatasi kesakitan haid akibat gangguan utama yang disebabkan perubahan hormon. Selain gangguan utama, ada juga gangguan menengah. Gangguan menengahdialami oleh wanita yang biasanya tidak mengalami gangguan utama. Biasanya gangguan tersebut berhubungan dengan gangguan ginekologis seperti endometriosis, penyempitan serviks, malposisi uterus, penyakit radang pelvis maupun ketumbuhan di panggul. Oleh kerana itu, jika anda mengalami gangguan seperti ini, anda diharuskan berjumpa doktor pakar untuk merawat kesakitan anda.
  • Diet Sihat Ini termasuk banyak makan buah-buahan dan sayur-sayuran segar, serta air yang banyak. Cuba untuk mengesan bagaimana makanan tertentu mempengaruhi tempoh kesakitan perut anda. Makanan yang mengandungi banyak serat amat berguna dalam pembersihan estrogen yang berlebihan (yang boleh membawa kepada tempoh dan kekejangan yang lebih berat dan lebih menyakitkan).
credit to google
  • Ambil pil tambahan kesihatanBeberapa kajian menunjukkan bahawa Vitamin E, thiamine dan Omega-3 tambahan boleh mengurangkan rasa senggugut. [1] Zink dan kalsium telah didapati mengurangkan kekejangan, kembung dan PMS. [2] Kalsium dan magnesium mengurangkan kesakitan otot, tetapi perlu diambil untuk 2-3 bulan setiap hari sebelum mendapat kesan yang ketara.
  • Elakkan pengambilan alkohol dan kopiAlkohol dan kafein di dalam kopi akan membuat kekejangan perut anda bertambah teruk
credit to google

 GLA COMPLEX


  • Membantu mengawal hormon estrogen dan testosteron
  • Memperbaiki kitaran haid
  • Mengawal kesakitan ketika menstrual, mood swing, retensi air, dan sakit payudara (sindrom PMS)
  • Membantu meningkatkan kesuburan
  • Membantu dalam menangani menopaus
  • Menguatkan kuku dan rambut
  • Menjadikan kulit sihat dan berseri-seri
  • Membantu menangani ekzema
  • Melegakan simptom artritis reumatoid
  • Mengandungi Vitamin E untuk menguatkan dinding arteri
  • Melambatkan proses penuaan (awet muda)
  • Mengawal kencing manis dan darah tinggi
  • Mengawal kolestrol
  • Membantu menstabilkan hormon dalam badan dan mengatasi masalah kulit jeragat terutama bagi wanita selepas bersalin
  • Membantu mengecutkan cyst
Apa kata mereka yang telah mendapat kebaikan GLA untuk mengatasi masalah senggugut
TESTIMONI 1

TESTIMONI 2


TESTIMONI 3


TESTIMONI 4


TESTIMONI 5


Amat bahaya jika sekarang anda masih mengamalkan pengambilan pil tahan sakit semasa haid boleh menyebabkan masalah gastrik. Sebelum bertambah teruk, lebih baik mencegah dengan cara yang lebih semulajadi dan selamat!

Hubungi saya seperti berikut:-

>>>Saya adalah pengedar Sah Shaklee (ID 929902)
>>>Cash On Delivery untuk customer sekitar Pangsapuri Sri Bintang, Subang Bestari, Kota Damansara, Sg Buloh, Kg Melayu Subang dan sekitarnya.
>>>Penghantaran terus ke depan pintu rumah anda melalui City Link, Pos Laju dan Gedex
>>>Anda boleh hubungi saya melalui:-

@@PM ke fanpage: www.facebook.com/supermomvitaminshoppe  - sila klik 'like' untuk info terkini
@@PM ke FB saya: www.facebook.com/Azlidaabdullah
@@SMS/ WHATSAPP: 012 9906728 (azlida)
@@Email: kedaivitaminfatin@gmail.com
@@Blog: www.kedaivitaminfatin@blogspot.com

Apa yang anda akan dapat sekiranya menjadi Customer saya?
1.            FREE CONSULTATION Selepas pembelian
2.            Jemputan Ke group Ekslusif khas untuk customer customer kami
Anda juga boleh mendapatkan info mengenai HQ Shaklee di:-
1.            www.shaklee.com.my
2.            untuk yang sudah menjadi ahli, bolehlah layari www.shaklee2u.com.my (khas untuk ahli shaklee sahaja)
Terima Kasih.

Rujukan:
http://www.myhealth.gov.my/index.php/haid/dismenorea
http://ww1.utusan.com.my/utusan/Kesihatan/20140907/kn_02/Diet-tidak-sihat-punca-senggugut
http://www.wanista.com/8-cara-mengurangkan-rasa-sakit-senggugut-semasa-menstruasihaid/

Disclaimer:
Kesan pengambilan produk adalah berbeza pada setiap individu. Supplement Shaklee adalah salah satu alternatif untuk membantu anda, bukan bertujuan untuk merawat, mencegah, mendiagnose atau menyembuhkan apa jua penyakit.
Segala testimoni, penulisan dan perkongsian yang dikongsi di laman blog ini, bukanlah preskripsi rawatan. Ia adalah berdasarkan pengalaman peribadi dan perkongsian maklumat dari artikel-artikel serta rakan-rakan untuk tujuan perkongsian.
Jika anda mengalami sebarang masalah kesihatan atau sebarang penyakit, anda digalakkan menapat nasihat dari doktor dan pakar kesihatan untuk mendapatkan rawatan susulan.

0 comments:

Post a Comment

Shareholic

Powered by Blogger.

Mengenai Saya

Mengenai Saya
Saya, Azlida Binti Abdullah adalah Pengedar Sah Shaklee Anda. ID Shaklee 929902

Whatsapp @ Sms @ Call

Whatsapp @ Sms  @ Call
Terus Hubungi Saya

Pengikhtirafan SIJIL HALAL SHAKLEE

Pengikhtirafan SIJIL HALAL SHAKLEE

Shaklee Go Online

Shaklee Go Online
Sangat mudah untuk berbisnes dgn Shaklee, Semuanya Online, Hubungi saya untuk info menjadi Ahli Shaklee

Fast Delivery

Fast Delivery
Saya adalah wakil Shaklee anda untuk penghantaran serata Malaysia. Pilihan COD di kawasan Section U5 Shah Alam, Kg Melayu Subang, Subang Perdana, Subang 2 Bestari, Bukit Subang, Denai Alam, Kota Damansara , sekitar Sungai Buloh, Ara Damansara, Bandar Utama Damansara dan Tmn Tun KL. Boleh PM saya atau email saja di kedaivitaminfatin@gmail.com juga sms/call di 012-9906728 untuk anda dapatkan suplemen semulajadi bagi PENYUSUAN BAYI, WANITA MENGANDUNG, BERPANTANG, BERDEPAN MASALAH ANAK KURANG SELERA MAKAN, ECZEMA, MASALAH KULIT, MASALAH BERAT BDN, KESUBURAN dan sebagainya.

Ingin Jana Pendapatan dengan Shaklee, Jom Sign Up dengan Saya

Ingin Jana Pendapatan dengan Shaklee, Jom Sign Up dengan Saya
Hubungi Saya Untuk Info Lanjut Bagaimana Menjadi Ahli Shaklee

PING